ZABAWKI WSPOMAGAJĄCE NAUKĘ ANGIELSKIEGO

Edukacyjne, ale nieśpiewające ani niemówiące po angielsku – same nie nauczą dzieci języka! Do tego potrzebni jesteście Wy – rodzice, nauczyciele, opiekunowie…bo język jest żywy, kreatywny i wymaga interakcji, aby się go nauczyć 😊

Ten artykuł nie powstał we współpracy z żadną marką, wszystkie zabawki, które opisuję poniżej zostały kupione przeze mnie do celów edukacyjnych, sprawdzają się i z czystym sumieniem mogę je Wam polecić!

Uczymy się kolorów i kształtów

Kolorowe bąbelki, które można przepchnąć na drugą stronę…i zacząć zabawę od nowa! Dimpl Duo – Fat Brain Toy (polecam dla dzieci w wieku od 4 miesięcy) świetnie sprawdzą się u maluszków, które potrafią bawić się na brzuszku – samo dotykanie bąbelków będzie ciekawym doznaniem sensorycznym! Natomiast do przepchnięcia ich na drugą stronę trzeba użyć trochę siły, więc to zadanie będzie idealnym wyzwaniem, gdy maluch podrośnie (12mscy+). Bąbelki są dwustronne – na jednej stronie mamy kolory, a na drugiej kształty oraz są podpisane, co fajnie sprawdzi się, gdy dziecko będzie gotowe na poznawanie liter i pierwszych słów. U nas, ta maxi wersja „pop it” bardzo spodobała się też starszej córce (4 lata) – chętnie czyta nazwy kolorów, kształtów i uczy młodszego brata!

Jak się bawić?

Mówcie na głos nazwy dotykanych przez dziecko bąbelków – kolory i kształty! Dzieciom starszym zadawajcie pytania i wymyślajcie zadania w dotykanie wybranych bąbelków.

Jak mówić po angielsku?

  • What colour is it? – Jaki to kolor?
  • What shape is it? – Jaki to kształt?
  • It’s blue/red/green, etc. – To jest niebieski/czerwony/zielony, itp.
  • It’s a square/circle, etc. – To jest kwadrat/koło, itp.
  • Button – Guzik/bąbelek
  • Dimple – Dołek
  • Touch/press the yellow buton – Dotknij/wciśnij żółty guzik/bąbelek
  • Where is…the blue dimple? – Gdzie jest niebieski dołek?

Poznajemy alfabet

Pierwsze spotkanie z literkami (poza książkami oczywiście) może być fajnym, sensorycznym doświadczeniem dzięki drewnianym puzzlom przestrzennym – alfabet (polecam dla dzieci w wieku od 12 miesięcy) Moje są marki Janod – spodobał mi się kształt literek, ich kolory oraz to, że po wyjęciu liter wyraźnie widać ich kształty na planszy, co ułatwia dopasowanie. Mamy tutaj litery duże, drukowane – idealne do zabawy na początek przygody z alfabetem. Tego typu puzzle alfabetyczne sprawdzą się już u roczniaków, które chętnie będą wyciągać literki i bardzo starać się włożyć je z powrotem (niekoniecznie w pasujące miejsca😊). Wielkość liter jest odpowiednia dla maluszków – łatwo im chwycić elementy rączką i nawet jeśli zechcą ich posmakować, ryzyko połknięcia jest znikome, bo literki są dość duże. Starszym dzieciom natomiast wielką frajdę sprawi układanie alfabetu po kolei, szukanie liter lub tworzenie własnych wyrazów!

Jak się bawić?

Z maluszkami nazywajcie litery alfabetu oraz ich brzmienie (mówcie słowa zaczynające się na daną literę, lub wyraźnie akcentujcie wybraną literę w słowach np. x – fox). Możecie zaśpiewać znaną piosenkę ABC (polecam The Super Simple Alphabet Song – znajdziecie na YouTube oraz Spotify) dotykając liter podczas śpiewania. Starszaki z kolei chętnie będą szukać wybranych liter i umieszczać je na planszy oraz bawić się w układanie prostych słów (np. cat, dog, mom, dad, itp.).

Jak mówić po angielsku?

  • Let’s play with the alphabet! – Pobawmy się alfabetem!
  • Let’s sing a song! – Zaśpiewajmy piosenkę!
  • B….banana! D…dog! S…snake!, etc. – mówimy słowa zaczynające się na daną literę
  • Can you find the letter…B? – Czy potrafisz znaleźć literę…B?
  • What colour is the letter…M? – Jakiego koloru jest litera…M?
  • Let’s make the word: “cat” – “C-A-T” – Ułóżmy słowo…

Nazywamy zwierzęta

Klocki typu stacking blocks – do układnia w stos są fajną zabawką, ćwiczącą motorykę małą i dużą, logiczne myślenie…oraz mówienie!
Piramida Zabaw – zwierzęta (polecam dla dzieci w wieku od 12 miesięcy), jest zabawką dwujęzyczną – przy każdym zdjęciu zwierzęcia znajduje się podpis w języku polskim oraz angielskim. Podobają mi się realistyczne obrazki zwierząt oraz uważam, że wykonanie jest super, w dodatku made in PL!

Jak się bawić?

Nazywajcie i opisujcie zwierzęta podczas zabawy. A zabaw z takimi klockami jest mnóstwo: budowanie wierzy, układanie od największego elementu do najmniejszego i na odwrót…a jeśli macie w domu figurki zwierząt (co bardzo polecam 😊) można bawić się w dopasowywanie i stawianie ich na klockach lub wkładanie do środka!

Jak mówić po angielsku?

  • Let’s make a tower! – Zbudujmy wieżę!
  • Oh no! The tower fell down! – Ojej! Wieża się przewróciła!
  • Let’s build it again! – Zbudujmy ją jeszcze raz!
  • What is it? It’s a horse/cow, etc. – Co to jest? To jest koń/krowa, itp.
  • Can you find…an elephant? – Czy potrafisz znaleźć…słonia?
  • Where is the smallest/biggest block? – Gdzie jest najmniejszy/największy klocek?
  • Big, bigger, the biggest – Duży, większy, największy
  • Small, smaller, the smallest – Mały, mniejszy, najmniejszy

Pokazujemy emocje

Układankę magnetyczną Making Faces – Manhattan Toy (polecam dla dzieci w wieku przedszkolnym – od 2,5 / 3 lat) zdecydowanie zaliczam do moich najfajniejszych materiałów edukacyjnych! Dlaczego? Po pierwsze, dzieci uwielbiają zabawy z magnesami i tutaj mają ich całkiem sporo (zarówno elementy jak i plansze są magnetyczne) a po drugie, układanka pomaga nazywać części twarzy oraz tak ważne w naszym życiu emocje, do tego po angielsku! Na pudełku układanki, mamy przykładowe twarze/emocje do ułożenia z podpisanymi nazwami w języku angielskim.

Jak się bawić?

Samo układanie części twarzy na planszach będzie dla najmłodszych dzieci bardzo angażujące, a jak dodamy do tego nazywanie prostych emocji (happy, sad, angry, sleepy) wraz z pokazywaniem, mamy dobrą zabawę gwarantowaną! Starsze dzieci, które już znają emocje, można zachęcić do opowiadania o sobie, jak się czują wraz z ułożeniem samego siebie na planszy. Fajna jest też zabawa w zgadywanie, gdzie rodzic/opiekun opisuje sytuację, a dziecko stara się zgadnąć emocje, które do tej sytuacji pasują i układa je na planszach.

Jak mówić po angielsku?

  • Where are …the eyes/ears/cheeks? – Gdzie są …oczy/uszy/policzki?
  • Where is …the nose/mouth? – Gdzie jest …nos/buzia?
  • Blank face board – Pusta plansza z twarzą
  • Let’s make … a happy/sad/ face on the blank face board – Ułóżmy …zadowoloną/smutną minę na pustej planszy z twarzą
  • Can you make … a silly face? – Czy potrafsiz zrobić …śmieszną minę?
  • How are you today? – Jak się dzisiaj czujesz?
  • Can you show it on the board? – Czy możesz pokazać na planszy?
  • Let’s play a guessing game! – Pobawmy się w zgadywankę!
  • Listen… – Posłuchaj…
  • I just ate my favourite breakfast – pancakes! How am I? (happy) – Właśnie zjadłam/em moje ulubione śniadanie – naleśniki! Jak się czuję? (szczęśliwa/y)

Bawimy się w ubieranie

Zakładanie i zdejmowanie części garderoby można ćwiczyć na misiu, albo…zebrze! Giggly Zippies Zeb – B.Toys (polecam dla dzieci w wieku od 18 miesięcy) jest uroczą maskotką, która nie gra, nie mówi…a śmieje się, gdy ściśniemy jej brzuszek 😊 Osobiście nie przepadam za „dźwiękowymi” zabawkami z prostej przyczyny – te dźwięki nie są dzieciom potrzebne! Uważam, że zabawki dla dzieci powinny być kreatywne i pobudzać wyobraźnię, a co za tym idzie – chęć mówienia i opowiadania, czyli rozwijać język. Tutaj jednak chichotanie zebry w niczym nie przeszkadza, a wręcz przeciwnie – wprawia w dobry nastrój, bo jest przezabawne! Zebrze można zdjąć i ubrać: kurtkę i kaptur (zapiąć zamek, guzik, rzep) oraz buty, przy których jest też mała sprzączka.

Jak się bawić?

Z młodszymi dziećmi, powtarzajcie nazwy części ciała oraz poszczególnych ubrań, dotykając ich na pluszowej zebrze. Aby zachęcić dziecko do mówienia, zebra może „zachichotać” po każdym wypowiedzianym słówku/zdaniu po angielsku 😊 Starszym dzieciom można wymyślać zadania, np. niech ubiorą zebrze buty jak najszybciej!

Jak mówić po angielsku?

  • Let’s make the zebra laugh – press it’s tummy! – Sprawmy, aby zebra się zaśmiała – naciśnij jej brzuszek!
  • Where’s …the zebra’s head?/Where are…the legs? – Gdzie jest…zebry głowa?/gdzie są…nogi?
  • Let’s put on the coat/hood/shoes – Ubierzmy kurtkę/kaptur/buty
  • Let’s take off… – Zdejmijmy…
  • Zip up the zipper – Zapnij zamek
  • Unzip the zipper – Rozepnij zamek
  • Button up the pocket – Zapnij guzik na kieszonce
  • Undo the button – Rozepnij guzik
  • Buckle – Sprzączka
  • Pull the strap through the buckle – Przeciągnj pasek przez sprzączkę
  • Put on/take off…as fast as you can! – Ubierz/zdejmij…najszybciej jak potrafisz!

Jak widzicie, te pozornie zwykłe zabawki, które nie mówią ani nie śpiewają po angielsku również mogą być fantastycznymi pomocami do nauki języka! Mogę się założyć, że wiele podobnych zabawek macie już teraz u siebie w domu…wystarczy pobawić się nimi razem z dzieckiem – po angielsku😉 A jeśli chcecie czuć się bardziej pewnie mówiąc do dziecka w języku angielskim, zajrzyjcie do tego wpisu – znajdziecie kilka fajnych wskazówek jak to zrobić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Newsletter

* Zapisując się na newsletter, wyrażasz zgodę na przesyłanie Ci informacji o nowościach,
produktach i usługach. Zgodę będziesz mogła/mógł w każdej chwili wycofać,
a szczegóły związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.